Bushbuddy / Bushcooker houtbrander

Bushbuddy / Bushcooker houtbrander





De Bushbuddy brander is met de hand gemaakt op kleine schaal door Fritz Handel in Canada. In tegenstelling tot sommige van de vele verkopers die er op het www zijn, heeft hij altijd tijd om beleeft te antwoorden op e-mails.



Ik heb sinds twee jaar een geweldige Bushcooker (dit is een variant van de Bushbuddy) bij Qvist in Zwolle gekocht en ik vind het een wonderlijk ding. Ik kan je zeggen, iedereen die hem in werking zag en het gehele proces aanschouwde van vuur maken tot je potje klaar, was diep onder de druk van die prachtige vlammen die uit de kleine gaatjes kwamen als teken dat de stoof goed op dreef is. 

Hoe ging dat?
Eerst natuurlijk wat berkebast bewerken, wat droog aanmaakgras en takjes / dennenappels (tijdens het lopen kan je natuurlijk ook al wat kleine takjes of bv dennenappels verzamelen) Klein beetje hiervan in de cooker, en dit dan aansteken en dan begint het.......

Door de opening "voer" je de bushcooker met kleine takjes en na een aantal minuten ontstaat het gasificatie-proces. Je ziet dan door de binnenste gaatjes vlammetjes komen; gassen die dan blijkbaar weer verbrandt worden. Heel interessant om eens te googlen op dit onderwerp. Maar even terug, je voert gewoon regelmatig kleine takjes in. Het is ongelofelijk dat die paar kleine takjes zulke vlammen met zich mee kunnen brengen.

Als je de Bushcooker flink voert, dan kunnen de vlammen tot boven het deksel van je kookpannetje uitkomen, maar de truc is om de cooker beter te leren kennen. Na een aantal keren weet je precies wanneer je hoeveel hout moet voeren. Je kunt zelfs de hoogte van de vlammetjes reguleren door bijvoorbeeld even niets te voeren. Onderin de cooker is een prachtig mooi gloeiend oranje koolbergje en dat is prima geschikt, als het vuur uit is, om je eten of water warm te houden.

Nu komt de volgende verontwaardiging van velen:
Heb inmiddels de maaltijd genuttigd, ben 15 minuten verder. Pak een paar kleine droge takjes, leg die in de stoof en ga vervolgens blazen. Binnen een paar seconden heb ik weer een vuurtje en kan ik met het overige hout van die 2 handjes van toen nog even 2 mokken koffie zetten.

Een half uur tot uur later is het enige wat overgebleven is in de cooker een klein laagje wit/grijs as. Dit wonderapparaatje verbrandt echt 100% van dat superkleine beetje hout.

Ik gebruik hem ook regelmatig 's avond in het donker als een minivuurkorfje: gewoon hypnotiserend om naar het vuur te kijken en het vuur aan te houden. 



Ik ben echt een buschraft liefhebber en dit is een klein wondertje dat gebruikt maakt van de eigenschappen van moeder natuur. Als ik ga wandelen betekent dit: mijn rugzak pakken, Bushcooker erin........Zo'n houtstoof brengt mij dichter bij de natuur dan zo'n gas- of benzinebrandertje. 

De Bushcooker kan je als je reist gewoon mee nemen in het vliegtuig.
Een benzine brander daar aan tegen mag je officieel niet mee nemen in het vliegtuig, doe je dat toch dan bestaat de kans als je op plaats van bestemming bent en je rugzak van de lopende band pakt, dat de douane je benzine brander uit je rugzak heeft gehaald. (en deze krijg je dan echt niet meer terug het enigste wat je eventueel kan krijgen is een boete wegens vervoer gevaarlijke stoffen, ondanks dat je de benzine fles leeg vervoerd) Gas flesjes mag je overginds ook niet mee nemen in het vliegtuig in je bagage.

De Bushcooker en Bushbuddy zijn Super licht in gewicht (145 gram) en past precies in een titanium SNOW PEAK TREK 900 pannetje. En voor diegenen die toch noodbrandstof mee willen nemen. Je hebt een ALCOHOL BRANDERTJE op spiritus dat in de bushcooker past. Neem ik altijd mee, samen met een klein plastic flesje met brandstof voor 3 maaltijden + koffie.

Foto: Bushbuddy & Snow Peak Trek 900

De Bushbuddy is voor mij de meest geniale brander ooit, en elke stuiver die ze kost haar geld waard. ik heb ondertussen honderden keren in de wildernis met de Bushcooker gekookt en nog nooit problemen gehad. geen bewegende delen die stuk kunnen gaan. Altijd in de brand te krijgen ook als je hout nat is. (WATTEN BOLLETJES met VASELINE !!! als je hout echt nat is, om je vuurtje te starten). Je bent als je aan het wandelen bent nooit zonder brandstof. Koop er titanium SNOW PEAK TREK 900 pannetje bij waar ze in past. (Daar past zowel de Bushbuddy of de Bushcooker precies in.) Wil je koken voor twee personen, koop dan een Snow Peak Trek 1400 pannetje.

Conclusie: de Bushcooker sluit naadloos aan op mijn Bushcraft passie. Ik zeg: DOEN !



Bekijk HIER een interview met Fritz (bedenker en maker van de Bushbuddy) en bekijk vele foto's.

De Bushbuddy is onder andere te koop bij: (klik hier) De Countrystore  

De Bushcooker is te koop bij:(KLIK HIER) Qvist

De Snow Peak trek 900 & De Snow Peak trek 1400 is onder andere te koop bij: (KLIK HIER) Qvist

Film: De Bushbuddy
Film: De Bushbuddy